آیا عملکرد پروتز بیضه (یا بیضه مصنوعی) با بیضه واقعی یکسان است؟

پروتز بیضه

پروتز یک وسیله مصنوعی است که برای جایگزینی بخش‌هایی از بدن استفاده می‌شود. هنگامی که یک مرد بدون بیضه متولد شود یا باید به علت آسیب یا بیماری آن را بردارد، پزشک ممکن است پروتز بیضه را برای پر کردن فضای خالی ساقه اسکروتوم (کیسه حاوی بیضه‌ها) قرار بدهد. پروتز تنها برای بهبود ظاهر و آرام کردن ترس روانی استفاده می‌شود. این پروتز به عنوان هیچ کار یک بیضه واقعی را انجام نمی‌دهد. در اغلب موارد، درخواست پروتز بیضه بیشتر از سوی کسانی است که سالم متولد شده‌اند و سپس بیضه خود را از دست می‌دهند، نه از سوی کسانی که همیشه بیضه نداشته‌اند.پروتز بیضه وزن، شکل و احساس یک بیضه طبیعی را دارد و در اندازه‌های مختلف در دسترس خواهد بود، به طوری که متناسب بدن بیمار ساخته می‌شود.

به دلایل مختلفی، در کودکان و بزرگسالان، ممکن است بیضه‌ها از دست رفته یا حذف شوند. این حالت می‌تواند به دلیل جراحی برای سرطان، آسیب‌های ناشی از تصادف، پیچ خوردگی یا عدم توسعه بیضه طبیعی اتفاق بیفتد.بیضه مصنوعی، که اغلب به عنوان پروتز بیضه نامیده می‌شود، می‌تواند برای بازگرداندن ظاهر نرمال اسکروتوم و بازگرداندن کیفیت زندگی امیدوار کننده باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروتز بیضه، و برنامه ریزی مشاوره لطفا با ما تماس بگیرید.

چه شرایط یا حوادثی میتواند منجر به از دست رفتن یک بیضه شود؟

• هنگام تولد ناقص بوده یا اصلا نباشد
  • جراحی و برداشتن آن به علت آسیب، مانند پیچش شدید (چرخش)
  • عدم رسیدن به اسکوتوم
  • حذف به علت عفونت
  • حذف به منظور درمان سرطان بیضه
  • به عنوان بخشی از جراحی تغییر جنسیت

خصوصیات یک پروتز خوب بیضه چیست؟

پروتز مطلوب بیضه باید:

• واکنش شیمیایی نداشته باشد
  • باعث التهاب نشود
  • در برابر فشار مکانیکی مقاومت کند
  • استریل باشد
  • قادر به گرفتن و نگه داشتن شکل صحیح باشد
  • برای بیمار راحت باشد

جراحی پروتز بیضه

روش‌های متعددی برای ایمپلنت بیضه وجود دارد. رایج‌ترین روش پروتز بیضه این است که از طریق برش اسکروتوم، یا کشاله ران قرار داخل اسکروتوم می‌گیرد. انتخاب محل برش به طور جزئی براساس آناتومی و همچنین موقعیت آن انجام می‌شود.اگر پروتز بیضه در زمان برداشتن و تخلیه بیضه به کار گرفته شود، معمولا از طریق همان ییک برش که در کشاله ران انجام می‌شود و یا برش دیگری که برای همان عمل انجام می‌شود، پروتز وارد بیضه می‌شود. وقتی که عمل بیضه به عنوان یک روش انتخابی انجام می‌شود، اغلب با یک برش در ناحیه اسکروتوم استفاده می‌شود. با این حال در بیماران مبتلا به بیضه توسعه نیافته (اسکروتوم که در کنار بیضه از بین رفته است)، برش در ناحیه کشاله ران و یا زیر کشاله ران  انجام می‌شود که اجازه می‌دهد انعطاف پذیری بیشتری در قرار دادن بیضه در این روش ایجاد شود.

توصیههای مربوط به عمل

شما باید بدانید که ایمپلنت‌های بیضه، مانند سایر دستگاه‌های ایمپلنت پزشکی، نباید مادام العمر در نظر گرفته شوند.احتمال کمی حداقل وجود دارد، که بدن واکنش نامطلوبی به ایمپلنت داشته باشد، یا اینکه ایمپلنت می‌تواند ریزش یا نشت (یا هر دو) داشته باشد. این اتفاق باعث می‌شود که ایمپلنت برداشته شود.در مورد تخلیه طولانی مدت، زمانی که ایمپلت با محلول نمکی پر شده باشد، جراحی مجدد برای این حالت هنوز امکان ندارد، با این حال، مطالعات گسترده‌ای در حال بررسی این مسائل است.بر اساس اطلاعات حاصل از مطالعات بالینی ایمپلنت بیضه پر شده با نمک منتور، تقریبا یکی از هر 30 بیمار نیازمند جراحی مجدد در طول سال اول برای حذف یا تنظیم ایمپلنت است.اگر فرزند یا والدینش آرزو دارند که اندازه بیضه متناسب با بیضه سالم دیگر کودک باشد، ایمپلنت‌های کوچکی که در یک کودک کوچک قرار می‌گیرند، باید با یک ایمپلنت بزرگتر جایگزین شود. علاوه بر این، عفونت یا اکستروژن (هنگامی که ایمپلنت به سمت پوست منتقل می‌شود و از پوست خارج می‌شود) ممکن است نیاز به عمل جراحی دیگری نیز داشته باشد.

مراقبتهای پس از عمل

اکثر بیماران در طی 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل، احساس ناراحتی می‌کنند. مراقبت‌های پس از عمل به شرح زیر است:

• پزشک برای پیشگیري از درد و ناراحتی، مسکن تجویز می‌کند.
  • احتمالا به شما آموزش داده خواهد شد که باند جراحی خود را حداقل تا چند روز نگه دارید.
  • به احتمال زیاد شما احساس خستگی می‌کنید که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از بین می‌رود. با این حال، توانایی شما برای ادرار کردن نباید تحت تاثیر قرار گیرد.
  • زمان بهبودی هر فرد متفاوت است، شما باید قادر به بازگشتن به بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود در عرض یک هفته تا ده روز باشید.
  • به یاد داشته باشید که صبور باشید و سعی نکنید زمان بهبودی خود را کوتاه‌تر کنید. در صورت بروز هر گونه مشکلی بعد از عمل، بلافاصله با دکتر خود تماس بگیرید.
  • این امر مخصوصا مهم است که اگر درجه حرارت بالا دارید، یا اگر اسکروتوم شما بیش از حد متورم (بزرگتر از اندازه طبیعی آن)، دردناک، قرمز یا ملتهب شود، حتما به پزشک اطلاع دهید.

خطرات این عمل چیست؟

تمام این روش‌ها دارای پتانسیل ایجاد عوارض جانبی هستند. اگرچه این عوارض به خوبی شناخته شده است، و در اکثر بیماران پس از عمل، مشکلی ایجاد نمی‌کند.ریسک بیهوشی باید با متخصص بیهوشی مورد بررسی قرار گیرد که در طول عملیات مراقب شما خواهد بود و از قبل، از شما بازدید خواهد کرد.خطرات خاصی برای این روش جراحی وجود دارد و قبل از عمل شما با آنها آشنا خواهید شد. به عنوان یک راهنما برای اطلاع از مطالبی که جراح به شما خواهد گفت، این موارد را در ذهن داشته باشید:

موارد مشترک

• ناراحتی، چندین روز طول می‌کشد

موارد نادر

• خونریزی که نیاز به یک عمل جزئی دارد
  • عفونت در محل برش که نیاز به آنتی بیوتیک دارد

موارد بسیار نادر

• کبودی بزرگ در آن ناحیه که عفونی می‌شود، نیازمند یک عمل بزرگتر و حذف احتمالی پروتز است.
  • عفونت پروتز، که نیاز به حذف آن دارد.
  • بی حسی طولانی مدت در پایین کشاله ران و سمت اسکروتوم که ناشی از آسیب به عصب ایلئوس کشاله ران است.

اگر با تورم دردناک در اسکروتوم یا محل برش مواجه شدید، یا درجه حرارت بالا و یا احساس ناخوشایندی در خودتان داشتید، با پزشک تماس بگیرید. اکثر افراد تورم و کبودی را تجربه می‌کنند، اما اگر میزان آن نگران کننده بود، کمک بخواهید. به همین ترتیب، بعضی از ناراحتی‌ها معمول است. این ناراحتی‌ها به زودی بهبود خواهند یافت. اگر میزان درد نگران کننده بود، به پزشک مراجعه کنید.

هزینه پروتزهای بیضه

4 بخش هزینه بر در جراحی پروتز بیضه وجود دارد:

• اولین هزینه: هزینه بیضه مصنوعی یا خود پروتز بیضه است که متفاوت است. برای مردانی که نیاز به دو ایمپلنت دارند هزینه آن دو برابر می‌شود.
  • هزینه دوم مربوط به اتاق عمل است. این به شدت متفاوت است و بسته به این است که آیا این روش در مرکز جراحی اورژانس انجام می‌شود یا خیر، و یا در بیمارستان است که معمولا گران‌تر است. بیمارستان‌های مختلف هزینه‌های بسیار متفاوتی را اعلام می‌کنند.
  • سومین هزینه مربوط به هزینه بیهوشی است که معمولا از هزینه بیمارستان جدا می‌شود.
  • هزینه جراحی ایمپلنت بیضه: معمولا متخصص ارولوژی این روش را انجام می‌دهد.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”