سنگ مثانه در زنان و مردان:علائم و درمان

سنگ مثانه

مثانه شما عضوی است که بخشی از فرآیند دفع ضایعات بدن می‌باشد. این عضو شبیه یک کیسه یا بالون شکل گرفته است. ادرار تا زمانی که مثانه پر می‌شود و آن را خالی می‌کنید، در مثانه جمع می‌شود. ادرار، مثانه را از طریق مجرای ادرار ترک می‌کند. از آن جا، از بدن شما خارج می‌شود.گاهی اوقات مثانه شما تمام ادرار را خالی نمی‌کند. عناصر موجود در ادرار می‌توانند کریستال‌هایی را تشکیل دهند. این بلورها سفت می‌شوند تا سنگ مثانه ایجاد شود. اندازه و شکل سنگ‌های مثانه متفاوت است. این سنگ‌ها در درجه اول در مردان رخ می‌دهد.

اگر علائمی مانند درد شکمی مداوم، نیاز به دفع ادرار مکرر یا خون در ادرار دارید، بهتر است به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. این علائم ممکن است لزوما ناشی از سنگ‌های مثانه نباشد، اما باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند. از آزمایشات مختلف و معاینه برای تشخیص مشکل استفاده می‌کند. گزینه‌های مختلف درمانی برای سنگ مثانه وجود دارد که متخصص بر اساس اندازه و شکل سنگ درمان مناسب را انتخاب می‌کند.برای دریافت مشاوره یا رزرو نوبت از متخصص می‌توانید با شماره‌های ما تماس حاصل فرمایید.

دلایل

اکثر سنگ‌های مثانه از مواد معدنی تشکیل شده‌اند. این سنگ‌ها را می‌توان در ادرار باقی مانده در مثانه پیدا کرد. مشکلات رایجی که منجر به سنگ‌های مثانه شوند عبارتند از:

بزرگ شدن پروستات

مردان دارای غده پروستات هستند. این غده در اطراف مجرای ادرار و در مجاورت مثانه قرار دارد. هنگامی که پروستات گسترش می‌یابد، فشار بر روی مجرای ادرار ایجاد می‌شود. این فشار می‌تواند منجر به از دست رفتن جریان ادرار از مثانه شود. بزرگ شدن پروستات در بسیاری از مردان اتفاق می‌افتد.

مثانه متورم

برخی از عفونت‌ها می‌توانند به مثانه شما آسیب برسانند. شایع‌ترین آن‌ها، عفونت ادراری (UTI) است. تابش به ناحیه لگن نیز علت احتمالی دیگری است.

آسیب عصبی

عصب‌ها به شما می‌گویند که مثانه شما پر است و باید خالی شود. اگر اعصاب شما آسیب دیده باشد، ممکن است در کنترل جریان ادرار مشکل داشته باشید. سکته مغزی و آسیب‌های نخاعی می‌توانند به عصب‌های شما آسیب برساند.

جراحی مثانه

افرادی که نمی‌توانند جریان ادرار خود را کنترل کنند ممكن است نیاز به جراحی داشته باشند. این جراحی که در شکل مثانه شما تغییر ایجاد می‌کند می‌تواند باعث سنگ‌های مثانه شود.

سیستوسل

این وضعیتی است که در آن دیواره مثانه زن ضعیف و دچار افتادگی می‌شود. این افتادگی باعث ایجاد فشار در ناحیه لگن می‌گردد. و می‌تواند جریان ادرار را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به رشد سنگ‌های مثانه شود.اگر ادرار بیش از حد اسیدی یا غلیظ داشته باشید، نیز ممکن است به سنگ‌های مثانه دچار شوید. به ندرت، اشیای خارجی می‌توانند به مثانه شما منتقل شوند. یک نمونه از این اشیا، یک قطعه پزشکی است که در طی عمل جراحی استفاده می‌شود. این وسیله می‌تواند به شکل گیری سنگ‌های مثانه منجر شود.سنگ‌های کلیه علائم مشابهی با سنگ‌های مثانه دارند. با این حال، این دو مشکل یکسان نیستند. سنگ کلیه همیشه به خودی خود از بین نمی‌رود. اگر در مثانه گیر کنند، می‌توانند سنگ‌های جدیدی تولید نمایند

همه کسانی که سنگ‌های مثانه دارند علائم ندارند. دو چیز می‌تواند علائم را تحریک کند. اولا، سنگ‌ها می‌توانند با پوشش مثانه شما مالش پیدا کنند. دوما، سنگ‌ها می‌توانند در مسیر خروج ادرار از مثانه انسداد ایجاد  کنند.علائم عبارتند از:

• درد یا فشار معده.
  • ادرار کف مانند یا تیره.
  • خون در ادرار
  • ادرار مکرر یا دردناک
  • مشکل در دفع ادرار یا از دست دادن کنترل ادرار
  • برای مردان، درد در آلت تناسلی

مراقبت‌های پزشکی برای تشخیص سنگ‌های مثانه مورد نیاز است. پزشک شما آزمایش‌هایی را برای پیدا کردن سنگ‌ها و تعیین علت انجام خواهد داد.این آزمایش‌ها عبارتند از:

• معاینه فیزیکی. پزشک شما برای بررسی درد و فشار، شکم را معاینه می‌کند. برای مردان، همچنین ممکن است یک آزمون رکتوم برای بررسی پروستات‌شان انجام شود.
  • آزمایش ادرار. دو روش برای آزمایش ادرار وجود دارد: آزمایش ادرار (ادرار) و کشت ادرار. لازم است یک نمونه ادرار تمیز ارائه دهید. برای این کار، ابتدا از دستمال‌های استریل برای تمیز کردن آلت تناسلی و یا مهبل (واژن) جهت جلوگیری از نفوذ میکروب‌ها به نمونه ادرار خود استفاده خواهید کرد. آزمایشگاه ادرار شما را برای بررسی باکتری، خون و علائم سنگ‌های مثانه بررسی خواهد کرد. همچنین برای وجود عفونت، مانند UTI، بررسی می‌نماید.
  • اشعه ایکس. پزشک شما ممکن است اشعه ایکس ناحیه لگنی را سفارش دهد. برخی از اشکال سنگ‌های مثانه قابل مشاهده خواهند بود.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT). تمام سنگ‌های مثانه در اشعه ایکس مشاهده نمی شوند. اگر اشعه ایکس منفی باشد، ممکن است سی تی اسکن انجام شود.
  • تصویربرداری از دستگاه ادراری. پزشک شما یک مایع مخصوص را در رگ‌های شما تزریق می‌کند. این مایع از طریق دستگاه ادراری شما جریان می یابد. پس از رسیدن به اندام مورد نظر، اشعه ایکس را می‌گیرند. کنتراست مایع بهتر سنگ‌های مثانه را نشان دهد.
  • سونوگرافی. این تست، سنگ‌ها را با استفاده از امواج صوتی به جای تابش شناسایی می‌کند.
  • سيستوسکوپي. ممکن است پزشک‌تان نیاز به مشاهده دقیق‌تری به داخل مثانه داشته باشد. آن‌ها یک لوله کوچک با یک دوربین را به مجرای ادرار وارد می‌کنند. این تست هر چیز غیر طبیعی را تشخیص می‌دهد.

درمان سنگ مثانه

برخی از سنگ‌های مثانه به خودی خود دفع می‌شوند. مصرف آب اضافی به آن‌ها کمک می‌کند تا همراه با ادرار از مثانه شما عبور کنند. هنگامی که سنگ از بدن شما خارج می‌شود، ممکن است درد داشته باشید. به طور معمول، این اتفاق زمانی می‌افتد که شما آن‌ها را به سرعت تشخیص دهید و یا آنها به اندازه کافی کوچک باشند.

سیستوسکوپی

در بیشتر موارد، پزشک شما باید سنگ‌ها را خارج کند. دو روش اصلی برای این کار وجود دارد. شایع‌ترین روش این است که از یک سيستوسکوپ استفاده کنيد. پزشک شما لوله کوچکی همراه با یک دوربین را به داخل مجرای ادرار وارد می‌کند. دوربین سنگ‌های مثانه را تشخیص می‌دهد. پزشک شما از لیزر یا اولتراسوند برای شکستن سنگ‌ها استفاده می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند از یک دستگاه پزشکی استفاده کنند. مایعات قطعه‌های باقی مانده را تمیز می‌کنند.

جراحی مثانه

گاهی سنگ‌ها برای عبور از مجرای ادرار بیش از حد بزرگ هستند. پزشک شما نیاز به ایجاد برشی نزدیک لگن شما دارد. آن‌ها از طریق برش وارد می‌شوند و سنگ را از مثانه خارج می‌کنند. جراحی به نوعی بیهوشی نیاز دارد. ممکن است مجبور باشید در بیمارستان بستری شوید.

پس از درمان

پس از جراحی، پزشک شما بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود تمام سنگ‌ها از بین رفته‌اند. آنها ممکن است آزمایشات را برای تأیید، تکرار کنند. همچنین ممكن است داروهایی برای جلوگیری از عفونت تجویز نمایند.بر اساس علت سنگ‌های مثانه، ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشید. اگر پزشک شما توموری در مثانه پیدا کند، وجود سرطان را بررسی خواهد کرد.اگر سنگ‌های مثانه را درمان نکنید، می‌توانید دچار آسیب پایدار شوید. این آسیب‌ها شامل تکرار عفونت‌های مجرای ادرار و یا آسیب به مثانه، کلیه، و یا مجرای ادرار است.

پیشگیری

پیشگیری از سنگ‌های مثانه که از یک بیماری مرتبط حاصل می‌شوند، دشوار است. هنگامی که اولین بار علائم را تجربه می‌کنید، بهتر اشت با پزشک خود تماس بگیرید.  عفونت‌های ادراری را قبل از شکل گیری سنگ‌های مثانه درمان کنید.شما می‌توانید با سالم ماندن، خطر ابتلا به سنگ‌های مثانه را کاهش دهید. حتما آب فراوان ، به طور متوسط بین 6 تا 8 لیوان در روز، بنوشید. از پزشک خود بپرسید که چه چیزی برای شما مناسب است. از رژیم‌های غذایی دارای چربی، نمک و شکر فراوان دوری کنید.از مصرف سیگار و مواد مخدر غیر قانونی اجتناب کنید. کلیه‌های شما برای از بین بردن مواد شیمیایی بد دچار مشکل می‌شوند. اگر مواد شیمیایی تجمع پیدا کنند، سنگ های مثانه می‌توانند شکل بگیرند.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”