خون در مایع منی (هماتواسپرمی) چه علت هایی دارد؟

منی ترکیبی از اسپرم از اپیدیدیم و مایعات از کیسه‌‌ی کوچک منی، پروستات، و غدد مخاطی کوچک است که مایعات را برای تغذیه اسپرم فراهم می‌کنند. پیدا کردن خون در مایع منی شما می‌تواند هشدار دهنده باشد و امری طبیعی نیست، ولی کاملا رایج است و می‌تواند به رنگ قهوه‌ای یا قرمز در مایع منی ظاهر شود. این عارضه می‌تواند مردان را در هر سنی پس از بلوغ تحت تأثیر قرار دهد، اما در مردان 30 تا 40 سال و در مردان بالای 50 سال با بزرگ شدن پروستات خوش خیم بیشتر رایج است. در بیشتر موارد، این عارضه بدون نیاز به درمان، ظرف چند روز از بین می‌رود.

مردانی که علائم هشدار دهنده دارند باید به پزشک مراجعه کنند. زمان بندی مهم نیست و تاخیر یک هفته یا بیشتر مضر نیست اما اگر شما 40 سال یا بیشتر سن دارید، و خون در مایع منی طولانی‌تر از 3 تا 4 هفته باقی بماند، یک قرار ملاقات با پزشک ترتیب دهید. خون در مایع منی در بعضی موارد می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد و نشانه‌ای از سرطان، اختلالات خونریزی یا ناهنجاری‌های دستگاه تناسلی یا سیستم ادراری باشد. اگر خون در مایع منی شما بعد از چند روز ادامه پیدا کند، لطفا به پزشک مراجعه کنید. پزشکان ما علت خون در مایع منی را با برخی از آزمایشات تشخیص می‌دهند و درمان مناسب را به شما توصیه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزو نوبت با [shortcode variables slug=”number”] تماس حاصل فرمایید.

دلایل

دلایل خون در مایع منی عبارتند از:

التهاب و عفونت

التهاب‌ها و عفونت‌ها باعث ایجاد شایع‌ترین تهدید برای مایع منی شما می‌شوند. عفونت در هر یک از لوله‌ها، مجراها یا غدد، مانند پروستات، مجرای ادرار، کیسه‌ی منی، لوله منی، اپیدیدیم، و غیره، می‌تواند علت خون در مایع منی شود.

عفونت منتقله از راه جنسی

دیگر عفونت‌های باکتریایی همراه با عفونت‌های منتقله از راه جنسی، مانند کلامیدیا و گونوره‌آ، همچنین تهدید قوی برای مایع منی شما هستند. 40٪ مواقع، این نوع از عفونت‌ها هستند که منجر به خون در مایع منی می‌شوند.

فعالیت جنسی اجباری

هرچند که این موضوع خیلی مورد بحث قرار نگرفته است، هر گونه فعالیت جنسی اجباری نیز ممکن است بر شرایط تأثیر بگذارد. این نوع فعالیت باعث تحریک ناحیه شرمگاهی می‌شود و همچنین می‎تواند باعث عفونت دستگاه تناسلی شود که منجر به خون در مایع منی می‌شود.

فرآیند پزشکی اخیر

یکی از شایع‌ترین رخدادهای خون در مایع منی پس از یک فرآیند عمل پزشکی دیده می‌شود. نمونه‌‌هایی از فرآیندهای پزشکی که منجر به خون در مایع منی می‌شود عبارتند از بیوپسی پروستات، هر گونه درمان ادراری و غیره. این درمان‌ها موجب آسیب موقت به مایع منی برای مدت زمان کوتاهی می‌شود که منجر به انزال خون همراه با آن می‌شود. سایر دلایل عمده که می‌توانند همراهی خون با مایع منی شما را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند از: انسدادهای داخلی، پولیپ‌ها یا تومورها، مشکلات رگ خون و غیره. آیورودا یک درمان موثر برای هماتواسپرمی است. برخی از اثرات فرعی برای خون در مایع منی وجود دارد. برخی از این اثرات عبارتند از:

• احساس سوزش هنگام ادرار
  • درد در قسمت پایین کمر
  • انزال دردناک
  • تب،
  • حساسیت ناحیه‌ی اطراف کشاله‌ی ران
  • ورم بیضه‌ها
  • حساسیت کیسه‌ی بیضه و غیره

همه این عوارض جانبی را می‌توان با اصلاح مشکل زمینه‌ای خون در منی، با کمک درمان آیورودا مناسب و رژیم غذایی از بین برد. به غیر از تمرین پرانایاما (شیتکاری، شیتالی) به عنوان بخشی از درمان آیورودا شما، مهم است که با متخصص مشورت کنید و تشخیص داده شوید. این به شما کمک خواهد کرد که بهترین گیاهان آیورودا را برای کمک پیدا کنید. شما همچنین می‌توانید ناباروری بسیار معروف و مطمئن مردانه را انتخاب کنید (پکیج مراقبت کامل اسپرم). با پزشک مشورت کنید یا تشخیص و درمان‌های درست را انجام دهید

علائم خون در مایع منی

هنگام بررسی علت اصلی خون در مایع منی، پزشک در مورد هر گونه علائم مرتبط سوال می‌پرسد، از جمله:

• خون در ادرار (هماتواسپرمی نامیده می‌شود)
  • سوزش ادرار یا سایر علائم ادرار دردناک
  • مشکل در خالی کردن کامل مثانه
  • یک مثانه دردناک که احساس متورم شدن می‌کند.
  • انزال دردناک
  • نواحی متورم یا دردناکی در اندام جنسی یا خراشیدگی‌های واضح ناشی از آسیب
  • ترشح آلت تناسلی یا سایر علائم عفونت منتقله از راه جنسی
  • تب، racing pulse و فشار خون بالاتر از حد طبیعی

علائم و خصوصیات خاصی باعث نگرانی می‌شوند. آنها عبارتند از:

• خونریزی طولانی مدت بیش از یک ماه (مگر اینکه بیوپسی غده پروستات اخیر بوده باشد).
  • توده یا برآمدگی که می‌تواند در کیسه‌ی بیضه حس شود.
  • حرکت به ناحیه‌ای که شیستوزومیازیس رایج است.

برای تشخیص خون در مایع منی، پزشک یک سابقه‌ی پزشکی کامل را می‌گیرد، که شامل سابقه هر فعالیت جنسی اخیر است. پزشک همچنین معاینه فیزیکی انجام خواهد داد، که شامل بررسی اندام‌های تناسلی برای توده یا تورم و معاینه رکتوم دیجیتال برای بررسی ورم و حساسیت به لمس پروستات و سایر علائم است. پزشک همچنین ممکن است آزمایشات زیر را انجام دهد:

• تجزیه‌ی شیمیایی ادرار یا کشت ادرار برای شناسایی عفونت یا سایر اختلالات
  • آزمایش عفونت‌های منتقله از راه جنسی در صورتی که عفونت منتقله از نظر جنسی مظنون باشد.
  • تست کاندوم در صورتی که این امکان وجود داشته باشد که خون در اسپرم در واقع ناشی از یک چرخه قاعدگی شریک جنسی باشد. از مرد خواسته می‌شود که از کاندوم استفاده کند و بعد مایع منی جمع شده برای خون مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
  • آزمایش پادگن ویژه پروستات برای کمک به تعیین سرطان پروستات با اندازه‌گیری یک ماده به نام پادگن ویژه پروستات در خون.
  • سایر آزمایش‌های اورولوژی مانند سیستوسکوپی، اولتراسوند، سی تی و ام آر آی برای ارزیابی بیشتر بیمار.

درمان خون در مایع منی

در مردان جوان‌تر، خون در مایع منی که یک یا دو بار بدون علائم اضافی و یا سابقه عارضه‌های خاص پزشکی اتفاق می‌افتد، بدون درمان می‌تواند خودش از بین برود.
اگر علت پیدا شود، درمان خون در مایع منی به سمت علت زمینه‌ای هدایت می‌شود. اگر شما دوباره دچار دوره‌ای از خون در مایع منی همراه با ادرار دردناک یا علائم انزالی شوید، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص ارولوژی ارجاع دهد.

آنتی بیوتیک

گاهی اوقات درمان با آنتی بیوتیک‌ها برای تشخیص احتمالی پروستاتیت (التهاب غده پروستات) تجویز می‌شود، زیرا برخی مطالعات نشان داده‌اند که حدود یک چهارم مردان مبتلا به هماتواسپرمی دارای پروستاتیت هستند. با این حال، مزیت این درمان به طور قطعی ثابت نشده است.

جراحی

اگر پزشک توسط خون در مایع منی به سرطان پروستات یا یکی دیگر از سرطان‌ها شک کند، ممکن است عمل جراحی پروستات انجام دهد. احتمال بروز سرطان پروستات در مردان جوان پایین است با تعداد کمی از مواردی که در مردان جوان‌تر از 45 سال رخ می‌دهد. با این حال، برای مردان در هر سن با عوامل خطر سرطان، آزمایشی که سرطان پروستات را بررسی کند، ممکن است اطمینان بخش‌ترین قسمت درمان خون در مایع منی باشد.