علت و درمان ورم بیضه

ورم بیضه، مانند درد در بیضه، می‌تواند از چندین علت مختلف ایجاد شود، که بعضی از آنها فوریت پزشکی هستند. ورم بیضه ممکن است زمانی مشاهده شود که بزرگ شدن موضعی یک بیضه یا بزرگ شدن کلی‌تر کیسه‌ی بیضه وجود دارد. این ورم ممکن است یک طرفه یا دو طرف باشد و ممکن است با درد و سایر علائم همراه باشد یا نباشد.

فعالیت جنسی، فعالیت بدنی شدید، مانند دوچرخه سواری موتور سواری مکرر، نشستن طولانی مدت مانند سفرهای مکرر یا رانندگی کامیون، سابقه‌ی پروستات یا عفونت مجرای ادراری، پروستات بزرگ شده‌ی خوش خیم یا جراحی پروستات، معمولا در مردان مسن، نقص‌های تشریحی مانند مجرای ادراری خلفی که در پسران قبل از بلوغ رخ می‌دهد، بعضی از عوامل خطر رایج برای عفونت‌های باکتریایی و ویروسی است که خطر ابتلا به ورم بیضه را افزایش می‌دهد. متخصص اورولوژی با تشخیص علت ورم بیضه مناسب‌ترین درمان را به شما توصیه می‌کنند. جهت ارتباط با مشاورین ما و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل نمایید.

دلایل

برخی از عواملی که منجر به ورم بیضه می‌شوند عبارتند از:

پیچ خوردگی بیضه

هنگامی که یک بیضه در اطراف کیسه‌ی بیضه پیچیده می‌شود این عارضه پیچ خوردگی بیضه نامیده می‌شود. این عارضه اغلب در پسران نوجوان رخ می‌دهد. کودکان تازه متولد شده و کودکان کم سن و سال‌تر گاهی اوقات به این مشکل مبتلا می‌شوند. این عارضه در مردان بالای 25 سال غیر معمول است اما گاهی اوقات در مردان مسن رخ می‌دهد.

التهاب اپیدیدیم و التهاب بیضه

التهاب اپیدیدیم تورم اپیدیدیم و یا بیضه است. اپیدیدیمیت به معنای التهاب اپیدیدیم است. ارکیت به معنای التهاب یک بیضه است. این عارضه معمولا به علت عفونت است، که بیشتر ناشی از یک عفونت ادراری یا یک عفونت منتقله از راه جنسی است.

هماتوسل

هماتوسل تجمع خون در اطراف بیضه‌ها است. این عارضه معمولا دردناک است و ممکن است ناشی از ضربه باشد.

هیدروسل

هیدروسل تجمع مایع در کیسه‌ی بیضه است. هیدروسل‌ها در اندازه متفاوت هستند. بیشتر هیدروسل‌ها در بزرگسالان رخ می‌دهند و در مردان بالای 40 سال بیشتر رایج هستند. هیدروسل‌ها معمولا بدون درد هستند. هیدروسل‌های بزرگ ممکن است به دلیل اندازه‌یشان باعث ناراحتی شوند.

برخی از نوزادان با هیدروسل متولد می‌شوند. این‌ها معمولا بدون درمان در طول سال اول زندگی بهبود می‌یابند.

فتق مغبنی

فتق یک توده است که از ضعف در دیواره شکم رخ می‌دهد. مردان دارای یک تونل کوچک در بافت‌های کشاله‌ی ران‌های خود هستند که هنگام تولد نوزادان به وجود می‌آیند. این تونل اجازه می‌دهد بیضه‌ها از شکم به داخل کیسه‌ی بیضه نزول یابد. بافت از روده نیز می‌تواند به این تونل عبور کند و باعث به وجود آمدن فتق مغبنی شود.

اسپرماتوسل :کیست اپیدیدیم

کیست اپیدیدیم یک کیسه پر از مایع است که در انتهای بیضه رشد می‌کند. این ناشی از سرطان نیست (خوش خیم است). توده می‌تواند به طور جداگانه از بیضه احساس شود. مردان به احتمال زیاد در حدود سن 40 سالگی دچار این کیست می‌شوند.

واریکوسل

واریکوسل مجموعه‌ای از رگهای بزرگ شده (متسع شده) در کیسه‌ی بیضه است. این عارضه در کنار و بالای یک بیضه یا هر دو بیضه رخ می‌دهد. واریکوسل رایج است. حدودا از هر 7 مرد 1 نفر معمولا بین سن 15 تا 25 سال دچار عارضه‌ی واریسکول می‌شود. واریکوسل معمولا بدون درد است و معمولا نشانه‌ و علائمی ندارد. در اکثر موارد درمان فعال مورد نیاز نیست.

سرطان بیضه

سرطان بیضه یک سرطان است که از یک بیضه به وجود می‌آید. کمتر از 4 توده در 100 توده در کیسه‌ی بیضه، سرطان می‌شوند. حدود نیمی از موارد در مردان زیر 35 سال رخ می‌دهد، اما سرطان بیضه به ندرت قبل از بلوغ اتفاق می‌افتد. در بیشتر موارد، اولین نشانه‌ی سزطان یک غده است که بر روی یک بیضه رشد می‌کند. غده اغلب بدون درد است اما برخی افراد متوجه درد یا ناراحتی ناشی از بیضه آسیب دیده می‌شوند.

علائم بستگی به علت مشکل دارد. علائم احتمالی عبارتند از:

• دیدن توده‌ای که قبلا وجود نداشته است.
  • درد ناگهانی
  • درد خفیف
  • قرمزی یا گرمای پوست کیسه‌ی بیضه
  • بيضه يا ساختار اطراف آن ممکن است بسيار حساس باشد.
  • ورم کیسه‌ی بیضه
  • حالت تهوع داشتن یا استفراغ کردن
  • حرارت داشتن، ادرار مکرر، چرک یا خون در ادرار (در صورتی که علت عفونت است).

هر گونه تورم اسکروتال باید توسط پزشک فرزند شما بررسی شود. تشخیص با گرفتن سابقه‌ی پزشکی و سوال در مورد اینکه تورم چه زمانی آغاز شده و چقدر دردناک است، آغاز می‌شود. معاینه فیزیکی شامل بررسی شکم، کیسه‌ی بیضه و بیضه‌ها است.

تقریبا در تمام موارد، پزشک نمونه‌ای از ادرار را برای جستجوی علائم عفونت می‌گیرد. پزشکان همچنین ممکن است یک آزمایش اولتراسوند انجام دهند که شامل گرفتن عکس‌هایی از ساختار داخل کیسه‌ی بیضه با استفاده از امواج صوتی است.

درمان می‌تواند با توجه به علت ورم بیضه متفاوت باشد. درمان‌ها معمولا شامل موارد زیر هستند:

درمان واریکوسل

درمان جراحی واریکوسل معمولا شامل بستن ورید آسیب دیده جهت هدایت جریان خون به رگ‌های طبیعی است. جراحی می‌تواند باز یا لاپاروسکوپی باشد و به صورت سرپایی انجام می‌شود. در جراحی از میکروسکوپ جراحی استفاده می‌شود، که می‌تواند امکان شناسایی دقیق ساختارهای حیاتی، مانند سرخرگ بیضه، که باید در حین جراحی محفوظ باشند را بدهد.

درمان هیدروسل

جراحی برای برداشتن هیدروسل تحت بیهوشی انجام می‌شود. در بیشتر موارد، کمتر از چند ساعت پس از عمل جراحی می‌توانید به خانه بروید.

برشی کوچک در شکم یا کیسه‌ی بیضه (بسته به موقعیت هیدروسل) ایجاد می‌شود و هیدروسل با جراحی برداشته می‌شود. پزشک به احتمال زیاد یک پانسمان بزرگ را در محل برش شما اعمال می‌کند. بسته به محل و اندازه، شما همچنین ممکن است برای چند روز به یک لوله تخلیه نیاز داشته باشید.

درمان کیست اپیدیدیم

درمان معمولا ضروری نیست و توضیح و مشاوره تمام چیزی است که معمولا مورد نیاز است. باید به بیماران توصیه شود که در صورت دردناک شدن کیست اپیدیدیم یا افزایش اندازه‌ی ناگهانی به دنبال توصیه‌های پزشکی باشند.

درمان التهاب اپیدیدیم و التهاب بیضه

درمان باید شامل سفتریاکسون (Rocephin)، یک دوز واحد 250 میلی گرم عضلانی، و داکسی‌سایکلین Vibramycin) 100) میلی گرم خوراکی دو بار در روز به مدت 10 روز، باشد. در صورتی که پذیرش درمان نامعلوم است، آزیترومایسین (Zithromax) یک دوز واحد 1 گرم خوراکی، ممکن است برای داکسی سیکلین جایگزین شود.

درمان پیچ خوردگی بیضه

در صورتی که پیچ خوردگی بیضه دارید، هر چه زودتر به جراحی نیاز دارید تا بیضه را جدا کنید. اگر ممکن نیست که بیضه آسیب دیده نگه داشته شود، جراح باید آن را بردارد و بند بیضه‌ای را محکم بچسباند. در این موارد، یک عمل دیگر را می‌توان برای جاسازی کردن یک بیضه‌ی مصنوعی جایگزین (پروتز)، در روزهای بعد انجام داد.

درمان هماتوسل

اگر هماتوسل نسبتا کوچک است و باعث درد زیاد نمی‌شود، درمان محافظه کارانه مانند بالا بردن پا و استراحت مطلق ممکن است کافی باشد. در موارد شدیدتر، مداخلات جراحی ممکن است ضروری باشد. جراحی ممکن است برای تخلیه خون انباشته شده از کیسه‌ی بیضه انجام شود. اگر تومور بیضه باعث خونریزی می‌شود، کل بیضه به طور کلی حذف می‌شود تا از گسترش سرطان به سایر قسمت‌‌های بدن جلوگیری شود.

درمان فتق مغبنی

جراحی معمول یا عمل جراحی با یک لاپاراسکوپ (یک لوله نازک و نورانی با دوربین در انتها) معمولا می‌تواند فتق مغبنی را اصلاح کند.

درمان سرطان بیضه

گزینه‌هایی برای درمان سرطان بیضه شما بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله نوع و مرحله سرطان، سلامت عمومی و اولویت‌های شما. عمل‌ها به شرح زیر هستند:

عمل‌های مورد استفاده برای درمان سرطان بیضه عبارتند از:

• جراحی برای حذف بیضه
  • جراحی برای حذف غدد لنفاوی نزدیک
  • پرتو درمانی: پرتو درمانی از پرتوهای انرژی قدرتمند مانند اشعه ایکس برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.
  • شیمی درمانی: درمان برای از بین بردن سلول‌های سرطانی از دارو استفاده می‌کند. داروهای شیمی درمانی برای کشتن سلول‌های سرطان که ممکن است از تومور اولیه مهاجرت کرده باشند، در سرتاسر بدن حرکت می‌کنند.